In deze tijd kun je als ondernemer haast niet meer om een website heen. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de branche die je vertegenwoordigt. Ik ben van mening dat vrijwel ieder bedrijf meer klanten genereert door middel van een website. Met een druk op de knop is de zoekmachine of vergelijkingssite geopend. De consument heeft de concurrent dan ook snel gevonden en dit omdat jouw onderneming niet of nauwelijks vindbaar is op het web. Dit is natuurlijk een gemiste kans.

Wanneer je een website bezit en deze optimaal benut met de juiste informatie, is de kans groter dat de consument ook jouw site bezoekt. De bezoeker is vaak opzoek naar informatie over producten, diensten, mogelijkheden, kosten of betrouwbaarheid. Duidelijkheid, transparantie en een goede service geeft de klant net dat stukje zekerheid en vertrouwen wat zij misschien missen bij de concurrent.

Wat moet er in een website staan?

Om een bezoeker te informeren hoeft je website echt geen 30 pagina’s te bevatten. Het is namelijk belangrijk dat een website overzichtelijk blijft. Echter zijn er wel basis pagina’s die niet mogen ontbreken aan een website.

  • Voorstel-pagina: Hierin staat wie je bent, wat je doet en wat je doel is. Bijvoorbeeld een stukje geschiedenis van je bedrijf.
  • Het aanbod-pagina: Wat heb je te bieden en hoe ziet het eruit. Denk aan foto’s of bijvoorbeeld de prijzen van je product of dienst.
  • Contact-pagina: Hoe kan de bezoeker jou bereiken? Dit kan zijn; bezoek- winkeladres, e-mail, fax, telefoon, Whatsapp en Skype.
  • Je kunt het zo gek maken als je wilt. Uiteraard is het belangrijk dat de website bij je (huis)stijl past. Maar nog belangrijker is overzicht. Je wilt natuurlijk niet dat een bezoeker na enkele secondes jouw website verlaat. Daarom is een goede vormgeving van groot belang. Bezoekers zien namelijk als eerst de vormgeving met kleuren en afbeeldingen. “Een professionele uitstraling is de basis van vertrouwen“.

    Hoe maak ik een website?

    Er is veel mogelijk. Er is dan ook een groot verloop in prijzen en mogelijkheden. Wanneer je weinig kennis hebt en een website zelf eenvoudig wilt beheren is de beste oplossing om een website aan te schadden bij Wix, Wix of Vimexx. Het nadeel van deze bedrijven is de beperkte keuze in vormgeving, niet alles mogelijk en hoge maandelijkse kosten.

    De tweede optie is een Content Management Systeem (CMS). Dit systeem is gratis en volledig naar wens in te richten. Je betaald alleen de hosting en domeinnaam. Het opstarten kost enige kennis van FTP en Databases, maar hierna wijst het zich vanzelf. Het aanpassen of updaten van tekst en foto’s wordt op deze manier erg eenvoudig gemaakt. In het beheermenu kun je overzichtelijk en eenvoudig pagina’s en berichten aanpassen of beantwoorden. De 3 beste content management systemen zijn: Drupal, Joomla en WordPress. Voor webwinkels zijn dat WordPress, Magento.

    Waarom WordPress?

    Ik vind het belangrijk dat het systeem waarin een website draait veilig moet zijn. De ontwikkeling van WordPress voldoet hier volledig aan. Daarnaast bieden derde partijen diverse uitbreidingen (plugins) waarmee de website geoptimaliseerd kan worden. Vrijwel alles is mogelijk met WordPress. Daarnaast is WordPress volledig in het Nederlands te bedienen en flexibel met bestelsystemen. Weet je niet waar je moet beginnen? of heb je geen verstand van codes en scripts? Dan kan ik je op weg helpen.