Haal het maximale uit je Facebook berichten en advertenties

Facebook… Het medium waar iedereen over praat. Het platform waar je op de hoogte blijft van het laatste nieuws in de wereld, vriendenkring of persoonlijke interesses. Facebook is dan ook de plek waar je (laagdrempelig) in contact kunt komen met (toekomstige) klanten. Maak je gebruik van een bedrijvenpagina, dan zie je regelmatig promoot (advertentie) voorstellen. Facebook vraagt dan een bedrag en jij bereikt met je bericht meer Facebook gebruikers. Heeft dit werkelijk zin en hoe kan ik het maximale uit mijn Facebook berichten halen? In een notendop leg ik hieronder uit hoe je dit kunt doen. Naast Facebook zijn veel van deze tips ook van toepassing op Twitter, Instagram, Linkedin of andere social media platforms.

Je wilt natuurlijk snel resultaat!

Dit begrijp ik heel goed. Wie wilt er niet snel resultaat bereiken? Echter is er geen voorgekauwde strategie waarmee je op korte-termijn veel succes gaat krijgen. Dit is meer een kwestie van geluk. Je kunt beter strategisch werken en een hoop geld besparen. Daarnaast kun je volgers verliezen door verkeerd om te gaan met je berichten en advertenties (campagnes). Veel geld stoppen in het promoten van je berichten kan zorgen voor een overkill. Onthoud altijd dat echte liefhebbers jouw onderneming wel weten te vinden. Zij bepalen wanneer ze behoefte hebben om op jouw bericht of advertentie te klikken. Dit kun je stimuleren door de volgende tips op te volgen.

Profielfoto’s en omslagafbeeldingen

Om meer aandacht te krijgen voor je Facebookpagina is het belangrijk dat je het vertrouwen wint van je (toekomstige) volger. Een professionele uitstraling is hierin belangrijk. Wanneer je een bedrijfslogo gebruikt is het verstandig deze ook te gebruiken in je profielfoto. Gebruik altijd het zelfde logo om herkenning te garanderen.

Laat in je omslagafbeelding zien waarvoor je staat. Wanneer je bijvoorbeeld eigenaar bent van een winkel of restaurant, gebruik dan een afbeelding van je winkel of restaurant. Je kunt dit perfectioneren door zelf creatief bezig te gaan met het maken van foto’s maar je kunt uiteraard ook een fotograaf inhuren. Zorg ervoor dat je opvalt of uniek bent. In een omslagafbeelding is het plaatsen van tekst een afrader. Het gaat dan om teksten die later op de foto worden toegebracht. Op een smartphone heeft de omslagafbeelding een ander formaat dan op een desktop. Hierdoor kan de Facebook titel en de tekst in de omslagafbeelding door elkaar staan. Door niet de juiste programma’s te gebruiken kan de tekst ook nog onprofessioneel ogen. Ben je helemaal handig? Plaats dan een video in je omslagafbeelding.

Herkenbare bedrijven

Het gaat om de tekst…

Je wilt natuurlijk dat de tekst gelezen wordt zodat gebruikers hierna actie ondernemen. Dit kan zijn reageren op het bericht, het bezoeken van een website of de pagina volgen (leuk vinden). De basis begint met een goede pakkende tekst zonder spelfouten. Dit blijft altijd lastig. Laat berichten daarom door een tweede persoon lezen. Zorg ervoor dat het verhaal kort en bondig is. Niemand zit te wachten op een lang verhaal.

Een overzichtelijke advertentie

Ik ben allergisch voor teksten met ZINNEN IN HOOFDLETTERS OF VEEL TE VEEL @@ LEESTEKENS!!!!!!!.. Dit leest niet fijn en schreeuwend. Vermijd spreektaal en het gebruik van (te) veel emoticons. Zie in het voorbeeld hoe het overzichtelijk blijft.

Afbeeldingen trekken de aandacht..

Een afbeelding in je bericht moet de tekst aanvullen. Dit zet de tekst kracht bij en zorgt voor meer aandacht. Een afbeelding roept namelijk direct een emotie op bij mensen “Een foto zegt meer dan duizend woorden”. Zorg ervoor dat deze afbeelding van goede kwaliteit is. Gebruik niet zomaar een willekeurige afbeelding of video van Google (dit heeft te maken met copyright). Ook het plaatsen van een foto die gemaakt is van je beeldscherm oogt slordig.

Zie hiernaast hoe een afbeelding opvalt.

Wanneer een bericht met afbeelding in het nieuwsoverzicht van de bezoeker wordt weergegeven moet de afbeelding opvallen. Wanneer je een afbeelding gebruikt in de kleuren van Facebook (blauw/wit) valt deze weg in de lay-out. Voorkom dit en gebruik bijvoorbeeld opvallende kleuren als rood, groen, oranje of geel.

Het wiel hoeft echt niet opnieuw uitgevonden te worden. Zorg wel dat je origineel en creatief bent. Facebook biedt standaard de mogelijkheid om foto’s en video’s te uploaden. Daarnaast is het mogelijk om deze ook in 360 graden te plaatsen. Door creatief te zijn kun je meer bereiken. Zie hier enkele voorbeelden.

Het plaatsten van handleidingen (how-to’s). Deze is natuurlijk met een knipoog.

Woordgrappen en interactief gaan met gebruikers, door een selfie te vragen.

Het plaatsen van een 360 graden video of foto voor meer beleving.

Een (woord)grap maken van je producten.

Het verschil laten zien met een voor en na foto.

Een video uploaden. Deze worden namelijk automatisch afgespeeld zonder geluid.

Wanneer berichten plaatsen?

Dat bepaal jij uiteindelijk helemaal zelf. Een bericht zal altijd terug komen in het nieuwsoverzicht van de volger. Maar op bepaalde momenten van de dag is je doelgroep actiever op Facebook. De meeste mensen zijn vaak in de avonduren actief op Facebook. Het is mogelijk om berichten vooruit in te plannen. Dit is handig bij feestdagen of actiedagen. Zo kun je vandaag een bericht klaarzetten voor morgenavond 19:30 uur.

Repost berichten niet te vaak. Ook de frequentie van het plaatsen van berichten kan ervoor zorgen dat personen die jouw pagina leuk vinden, jou pagina niet meer leuk gaan vinden of jou berichten niet meer volgen. Hierdoor bereik je deze persoon niet meer zo gemakkelijk en dat is een gemiste kans.

Berichten vastzetten aan de bovenkant van de pagina

Als je een bericht plaatst op Facebook, dan kun je ervoor kiezen deze vast te maken aan de bovenkant van de pagina. Stel dat je een kortingsactie hebt, dan is het erg interessant om voor deze optie te kiezen. Hierdoor zien personen die jouw pagina bezoeken het bericht met de kortingsactie als eerste. Gebruikers die jou al volgen komen minder snel op jouw pagina. Zij zien namelijke al jouw berichten in hun nieuwsoverzicht. Maar alle andere die wel jouw pagina bezoeken zien dit bericht als eerste. Als zij dit bericht interessant genoeg vinden reageren, liken of delen zij dit bericht.

Het bericht vastzetten aan de bovenkant.

De ‘pagina niet meer volgen’ knop is snel gevonden.

De meerwaarde van Facebook advertenties

Deze vragen moet je jezelf eerst stellen: Wat is mijn doel? Welke locatie of doelgroep wil ik bereiken? In de meeste gevallen wil je meer bezoekers of Facebook likes generen. In sommige gevallen is dit helemaal niet nodig en wil je gewoon simpelweg in contact blijven met je doelgroep en deze op een laagdrempelige manier te woord te staan (webcare). Facebook heeft het instellen van advertenties zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Doelgroep

  • Mensen die je kiest via targeting;
  • Mensen die je pagina leuk vinden;
  • Mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden.

Met targeting kun je gemakkelijk jouw doelgroep bereiken. Je kunt de leeftijd, locatie, geslacht en interesses instellen. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld alleen jonge vrouwen wilt bereiken in de plaats Amsterdam met interesses in schoenen. Bereik je liever jouw facebook volgers voor een beter klantencontact, dan is de tweede optie een goede keuze. Je kunt deze optie personaliseren door een plaats of gebied te kiezen. Vaak hebben vrienden van deze volgers dezelfde interesse, bereik hen via de derde optie.

Budget
Het bedrag is volledig na wens in te stellen. Het bedrag bepaald het aantal te bereiken personen. Dit is geen garantie dat de personen ook daadwerkelijk klikken op jouw advertentie. Zie het als gratis reclame. Personen die geïnteresseerd zijn klikken vanzelf op jouw bericht.

Looptijd

  • 1 Dag;
  • 7 Dagen;
  • 14 Dagen.

Hoelang moet een advertentie zichtbaar zijn? De looptijd bepaald hoeveel mensen je per dag bereikt. Ook kun je ervoor kiezen om een advertentie op een bepaalde dag actief te laten zijn. Denk hierbij bedankjes, wensen of acties tijdens de feestdagen.

Een advertentie met meerdere afbeeldingen gelinkt naar een webadres (URL). Door meerdere afbeeldingen te gebruiken kun je meer inhoud laten zien.

Een advertentie met een video weergave. De knop ‘meer informatie’ is gelinkt naar een webadres (URL). Het voordeel van video ondertiteling is het volgen van de inhoud zonder dat het geluid aan moet.

Advertentie verlopen en nu?

Het is belangrijk om je resultaat te bekijken. Zo zie je in een statistieken overzicht of jouw advertentie het gewenste doel heeft bereikt. Zo niet, dan kun je dit verfijnen.

SUCCES!

Laat een reactie achter