De mogelijkheden van Social Media

Je kan er haast niet meer omheen, de icoontjes van social media. Je ziet ze naast internet ook op tv, flyers, posters en vervoermiddelen. Om meer bezoekers en klanten te genereren kun je hier handig op inspelen. Op social media is het een broedplaats van mensen die hun bezigheden, ervaringen en meningen delen. Dit kan zijn door het schrijven van tekstbericht al dan niet in combinatie met een foto en video.

Op enkele platformen is het mogelijk om naast je persoonlijke account een bedrijvenpagina te beheren. Zo kan je in real-time geïnteresseerde volgers of vrienden op de hoogte te brengen van de laatste ins en outs. Zij kunnen reageren op jouw berichten of deze delen.

De keuze is reuze..?

Er is voor iedereen wel een passend platform te vinden. In Nederland zijn Facebook, instagram en Youtube de meest gebruikte platforms. Je kunt ze allemaal gebruiken maar het is belangrijker om te bepalen welke doelgroep je wilt bereiken. De meest gebruikte network/micro-blog sites in Nederland zijn Facebook en Twitter gevolgd door Instagram. Instagram richt zich op het plaatsen van foto’s en video’s. Op dit platform komt over het algemeen een wat jonger publiek. Facebook en Twitter kunnen hetzelfde maar zijn daarin tegen groter en hebben meer gebruikers. Het is mogelijk om verschillende platformen met elkaar te koppelen. Het voordeel hiervan is dat je op 1 platform een bericht plaatst en dat deze automatisch zichtbaar is op de andere platformen.

Voorbeeld: Je gebruikt Facebook en Twitter. Je plaatst vervolgens een bericht op Twitter, deze is dan zichtbaar voor al jouw twitter (volgers) maar ook op Facebook wordt vervolgens dat zelfde berichtje geplaatst. Zo blijven jouw Facebook vrienden die geen Twitter hebben ook op de hoogte.

Ieder platform heeft een privacy instelling. Zo kun je accounts of pagina’s openbaar of afschermen. Bij een platform als Facebook is een afzonderlijke privacy instelling ook per bericht mogelijk. Weet daarom goed wat je doet. Voor je het weet geef je meer informatie weg dan je misschien zou willen of bereik je niet de juiste doelgroep. Het kiezen van een platform is dus helemaal afhankelijk van jou doel.

Adverteren

Google Adwords richt zich op Google (zoekmachine) gerelateerde zaken. Het is ook mogelijk om op Social Networks als Facebook, Instagram en Twitter te adverteren. Krijg meer bezoekers op je website of social media pagina, zorg voor meer volgers of sta laagdrempelig in contact met klanten. Advertenties kunnen worden verfijnt met bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, locaties en interesses. Zo kun je nog beter je doelgroep bereiken.

Wat zijn de mogelijkheden?

2018-09-02T09:39:25+00:0016 maart 2015|Informatie|0 Reacties

Laat een reactie achter